پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215187
کدام نوشابه بهتر است؛ زرد، سفيد يا مشکي؟
تاریخ انتشار : 1395/03/22 09:07:16
نمایش : 1438
نوشابه يکي از نوشيدني‌هاي پرمصرف در بين خانواده‌هاي ايراني است که رنگ آن در عوارض ايجاد کننده، ممکن است تاثيرگذار باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شهاب اوليايي متخصص تغذيه گفت: هر کدام از مواد تشکيل دهنده نوشابه‌ها اعم از آب، شکر، طعم دهنده، اسيد کربنيک، اسيد فسفريک، افزودني‌ها، رنگ دهنده و مواد نگهدارنده ( که براي جلوگيري از کپک زدن نوشابه به دليل وجود شکر استفاده مي شود) مي توانند مضر باشند.

 

وي درباره نوشابه‌هاي مشکي بيان کرد: اسيد فسفريک درون اين نوشابه‌ها باعث اختلال در گوارش غذا، اسيدي شدن خون، ورود کلسيم از استخوانها به خون، دفع کلسيم و در نهايت پوکي استخوان، فشار به کليه‌ها، ايجاد سنگ کليه و بهم خوردن تعادل فسفر کلسيم بدن مي شود.

 

اوليايي با بيان اينکه گاز کربنيک آن عدم جذب کلسيم، از بين رفتن ميناي دندان و ريفلاکس شديد سيستم گوارشي را به همراه دارد، عنوان کرد: آب گازدار تشکيل دهنده نوشابه سبب ايجاد مشکلات گوارشي، قندبالاي آن موجب افزايش قندخون و درنهايت ديابت و چاقي بعنوان ام‌الامراض( مادر تمام بيماري‌ها) مي شود.

 

اين متخصص تغذيه نوشابه را يکي از عوامل موثر در سوء تغذيه دانست و اظهار داشت: جايگزين نوشابه به جاي آب، ميوه و آبميوه مصرف کننده را دچار کمبودهاي ويتاميني و همچين کافئين درون آن علاوه بر تپش قلب، سيستم عصبي مرکزي را تحريک و حس وابستگي ايجاد مي کند.

 

وي بيان کرد: همانطور که همگان واقف هستند از نوشابه هاي مشکي براي پاک‌کنندگي جرم و کثيفي (بخصوص براي تميز کردن چربي روغن ماشين در تعميرگاه‌ها) استفاده مي شود و اين به دليل اسيديته قوي آن است، لذا وقتي اين ماده وارد معده مي شود هرچند که قادر به تحمل آن است اما با تنبل بارآوردن معده در ترشح اسيد خود ، اگر ديگر با غذا نوشابه ميل نشود سيستم گوارشي بدن دچار اختلال مي شود.

 

اوليايي رنگ نوشابه‌هاي مشکي را بخاطر کارامل ( وقتي قند را زياد حرارت مي دهند به آن رنگ تبديل مي شود) بدون مشکل دانست و افزود: در عوض رنگ دهنده‌هاي مصنوعي اضافه شده به نوشابه‌هاي زرد باعث ايجاد سرطان‌هاي مختلف مي شود.

 

اين متخصص تغذيه با بيان اينکه ضرر تمام نوشابه‌ها يکسان است و تفاوت رنگ آنها ماجرا را عوض نمي کند، گفت: هرچند که ابتدا نوشابه‌‌هاي سفيد (به دليل نداشتن رنگدانه ها)، سپس مشکي (با داشتن کارامل تقريبا بي ضرر) و در نهايت زرد (به دليل رنگ‌دهنده‌هاي مصنوعي) به ترتيب در وضعبت بهتري نسبت هم مطرح مي شوند اما هيچ يک از آنها به ديگري ارجحيت ندارند.

 

وي يادآو شد: ايران مقام اول را براي مصرف نوشابه در دنيا دارد چرا که سرانه مصرف نوشابه در دنيا حدود تا 10 تا 12 ليتر اما در ايران بيش از 40 ليتر است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html